söndag 6 februari 2011

v 26

Status: 
♥ Du är i vecka 26.
♥ Du har gått 25 fulla veckor och full dag (v25+1).
♥ Du är i 6:e kalendermånaden.
♥ Du är i 7:e graviditetsmånaden (lunarmånaden).
♥ Du är i trimester två.
♥ Beräknat förlossningsdatum Fre 20 maj 2011 
♥ Du har 103 dagar kvar till beräknad förlossning.



Snart är vi nere i tvåsiffrigt!!! Men det känns ändå långt till maj just nu. Kanske har det att göra med att det snöat i veckan, eller att det är motigt på jobbet, jag vet inte. Känns iaf som om man stretar i uppförsbacke. Något som hade kunnat bli jättebra verkar bli pannkaka och till råga på allt har vi en råtta som flyttat in i vår lokal.


Det är nog tur att man har graviditeten att fokusera på i alla fall. Även om det ibland känns som man har lust att dra täcket över huvudet och bara somna om igen när klockan ringer. 


Jag har även haft lite problem med blodsockerfall på eftermiddagarna. Detta trots att jag stoppar i mig frukt som mellanmål. Inte utan att man nojjar sig lite för graviditetsdiabetes, men det har inte direkt samma symptom som vanlig diabetes så man vet ju inte. Har avhjälpt det med att ta med mig hårdbröd och mjukost till jobbet så jag får ett mer "matigt" mellanmål iaf och dextrosol finns i ryggan om det skulle hända igen på bussen. Fy vad obehagligt det är... 


v 26
Me: Det är vanligt att man får häftig kramp i till exempel vaderna när man är gravid, ofta när man sover. Undvik att sträcka på tårna. Om man trots allt känner en begynnande kramp kan man motverka det genom att vinkla foten uppåt eller trycka den mot fotändan av sänggaveln. Det är inte ovanligt att du får ryggproblem och måste vila mer. Be din partner om massage, avlasta genom att ligga på golvet med underbenen på en stol.
Bönan: Nu är barnets hud lite tjockare och inte lika genomskinlig längre, skelettet hårdnar alltmer och lungorna utvecklas. Barnet kan nu öppna och stänga sina ögon. Huden är ganska röd och skrynklig men skyddas av vernix-lagret. 

2 kommentarer:

Elena sa...

Ser ut att vara en flicka i din fina mage.. :o)

Ewa Karlsson sa...

Den boken har jag också :D