lördag 6 november 2010

Vecka 14

Just nu känns det som om veckorna masar sig fram i slow motion. Men magen den verkar växa. Senast idag frågade svärmor om jag visste att magen skulle fortsätta att växa ett tag till... Detta var förvisso relativt sent på kvällen, efter födelsedagsfirande med vin (inte jag alltså, men jag moffade i mig en och annan godsak) och annat gottit. Det är nog inte så konstigt att vissa gissar på tvillingar... Måste dock säga att jag undrar om allt egentligen hade hunnit tillbaka på sin egen plats för magen börjar rätt högt redan, och så fort tycker jag inte att saker och ting flyttade sig uppåt sist. För mig gör det inget. Man ser ju att det är en bebismage och inte bara fett... :P


Vecka 14
Me:
 Hormonförändringar kan visa sig genom att huden på mamman blir mörkare på vissa ställen, kvinnor kan få en vertikal mörk rand från naveln och neråt samt mörkare bröstvårtor. Randen brukar försvinna efter förlossningen, men man ska vara försiktig med att sola för mycket under graviditeten eftersom man även kan få andra pigmentfläckar som kanske inte går bort. Du kan bli snabbare andfådd eftersom blodvolymen i kroppen börjar öka.
De flesta börjar få en liten mage. Om du tidigare fött barn blir magen oftast större mycket tidigare.

Bönan: Öronen är placerade där de ska vara och har fått den rätta formen. Alla större organsystem är nu färdiga och njurarna tillverkar urin. Fostret befinner sig nu i en snabb fas av tillväxt. Benen är längre än armarna och det finns gott om fostervatten som fostret simmar runt i.

1 kommentar:

NoOne sa...

Det är sååå spännande att läsa om utvecklingen vecka för vecka....

Ta hand om dig & lill ♥ /Kraaaam